Hundpojken av Eva Hornung

Jag är ju en nördig lärare, som många kanske redan vet. Jag älskar ämnet svenska och älskar även att läsa böcker. Därför tänkte jag även dela med mig av böcker som jag har läst som jag tycker är speciellt bra. Lite som en bokrecension. Bara för att jag tycker det är kul. Kanske kan jag ge något bra lästips till någon 🙂

Jag försöker läsa allt möjligt. Jag försöker tex. läsa ungdomsböcker som jag kan använda i min undervisning och för att hålla mig lite uppdaterad på det som eleverna läser.

2013-05-10 18.39.54

Nu har jag precis läst ut en bok som heter ”Hundpojken”. Den är skriven av en australiensisk författare som jag aldrig hade hört talas om. Boken handlar om en pojke som heter Romotjka. Han bor i Moskva och när han är fyra år gammal försvinner hans mamma. Han ger sig ut på gatorna och blir ganska snabbt vän med en hund. Hunden är herrelös och tar honom med till sitt bo. Romotjka börjar leva med hundarna och beter sig mer och mer som en hund själv. När flocken tar hand om en annan liten pojke förändras dynamiken i gruppen. Romotjka lever på gränsen mellan människovärlden och djurvärlden.

 

Det var en väldigt annorlunda bok, jag har aldrig läst något liknande förrut. Den var spännande och intressant att sätta sig in i en annan värld. Vissa saker förfasades jag över och vissa saker fick mig att tänka på att ibland är vi väldigt lika andra djur. Det är speciell bok, väldigt välskriven och jag kan verkligen rekommendera den.

Kommentera

